петък, 10 декември 2010 г.

Филмите, които промениха живота ми

Изготвянето на една класация винаги е било нещо трудоемко, а съставянето на такава, която е изцяло персонална, изразяваща малко или много що за човек си е нещо още по-заплетено, а някои биха го сметнали дори за непосилно.

И въпреки това понякога се срещат идеи, които просто провокират да размърдаш сивото си вещество и да се запиташ за неща, които често оставаш на заден план или напълно са се сраснали с ежедневието. Такъв ефект се получи и с прекрасното начинание на Нели и Иво, които организираха най-новата щафета, завладяла вниманието на кино блогърите в нашето "скромно" интернет пространство. За мен идеята е повече от чудесна, защото киното винаги е било не просто нещо, което да наблюдаваш и коментираш – много пъти то е това, което предизвиква; нещо, което (колкото и силно да звучи) променя онзи човек, който е готов да изрови главата си от пясъка на посредствеността и да потърси в себе си отговорите на онова, което го вълнуват.

Броят на филмите, които мога да кажа със сигурност, че са ме променили; че са ме формирали донякъде и като личност; че са изградили в мен някакъв вкус и най-вече любов към самото изкуство, е голям.

Доста време обмислях начина, по който да формирам собствената си класация за „Филмите, които промениха живота ми”. Да си призная честно все още не съм сигурен дали съм избрал най-правилния подход, а и съм убеден, че силите ми (а и мозъчното блъскане хаха) няма да стигнат, за да изброя всяка една от значимите за мен ленти, която по един или друг начин ме е трогнала, зародила е в мен любопитство или просто ме е накарала да се замисля за даден аспект от живота.

И все пак ето го и моят опит за класация...което всъщност не е точно класация, а по-скоро някакъв вид лична ретроспекция.

Първото нещо, на която бих искал да обърна внимание е увлечението ми по така наречените "Класики", а много хора ги определят и като "стари филми". За мен това са ленти, които никога не остаряват – независимо дали са заснети на черно-бяла лента или са част от цветното кино, това са продукции от средата и краят на изминалия век, които ми показаха как често пъти единственото, което е необходимо за един качествен, стойностен филм е просто талант. Не ефекти, не прекомерна и излишна пищност, а просто талант и всеотдайност към изкуството.

А малката час, която бих изброил като примери за това са :




A Streetcar Named Desire
Singin' in the Rain
8 ½
Breakfast at Tiffany's
Gone with the Wind
Annie Hall
Taxi Driver
The Elephant Man
Kramer vs. Kramer
One Flew Over the Cuckoo's Nest







Следващият значим за мен подраздел, ако мога да го нарека така, е „Азиатското кино”. Страстта ми към филмовото изкуство на творците от Далечния Изток се зароди изключително неусетно за мен самия. Никога не съм се стремял към това, то просто се случи – нежността, жестокостта, любовта, болката, цялата емоционална разнообразност намира реализацията си в прекрасни филми, където вниманието към детайла е нещо, към което не просто се стремиш, а е чисто характерно.

Ленти като:




A Moment to Remember
I'm a Cyborg, But That's OK
Old Boy
Thirst
In the Mood for Love
2046
Daisy



са само частица от магията на азиатското кино, но са филми, които разпалиха у мен истинска любов към него.




В съставянето на следваща част изпитах две съмнение: първо под какво название да обединя всички заглавия, и второ – как да сведа филмите до някакъв нормален брой. За първия проблем намерих решението в простоватото „Съвременно кино”, защото тук са поместени по-нови заглавия, които по някакъв начин са повлияли на начина ми на възприемане на киното като цяло. Това е една своеобразна смесица от американско, европейско, анимационно кино, оставило трайна следа в живота ми.

Несъмнено пропуски, които съм допуснал в хода на писането на тази публикация, ще се открият, но при една такава задача те сякаш са си нещо очаквано.



Edward Scissorhands
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
El laberinto del fauno
Dancer in the Dark
The Fountain
Babel
Amores perros
Léon
A Single Man
Where the Wild Things Are
The Hours
Fight Club
Boy A
Lars and the Real Girl
Trainspotting





Spirited Away
Princess Mononoke
Finding Nemo
Monsters, Inc.
Beauty and the Beast
Mary and Max
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Closer
Requiem for a Dream
Big Fish
Moon








И последно, но не по значение, бих обърнал внимание и на българското кино, което макар през годините да е получавало в почти равни дози както хвалби, така и укори, е значима част от филмите, коита са пременили живота ми. Класически български ленти като „Козият рог”, „Опасен чар”, „Вчера”, „Време на насилие” или „Осъдени души” оставиха у мен ярка следа.
А съвременни продукции като „Светът е голям...”, „Източни пиеси”, „Мила от Марс” или „Пазачът на мъртвите” показват, че в българското кино все още има потенциал.